środa, 26 lutego 2014

Nie zwlekaj, zrób to!


„Jeśli zrobienie czegoś zajmuje mniej niż 2 minuty, należy to zrobić od razu”
David Allen, Getting Things Done
Od kilku tygodni stosuję regułę dwóch minut, i choć brzmi ona banalnie, efekty jakie przynosi są zdumiewające. Obserwuję wzrost poczucia satysfakcji, radości i pewności siebie, bo bieżące sprawy do załatwienia przestały się nawarstwiać, a i realizacja większych planów nabrała na sile. Regułę bowiem wykorzystuję także do realizacji  większych projektów.



Przykładowo od dłuższego czasu noszę się z zamiarem wprowadzenia w życie zdrowych nawyków licząc, że przyczynią się one do zmiany trybu życia na zdrowszy. Dzięki regule dwóch minut obieram marchewkę i od dwóch tygodni zamiast niezdrowych przekąsek przy komputerze towarzyszy mi szklanka pełna chrupiących słupków pełnych ß-karotenu, prowitaminy A i witaminy C, więc pierwszy zdrowy nawyk już mam ;)

Przykłady rzeczy, których wykonanie zajmuje ~2 minuty, a które odkładane na później nawarstwiają się, zaśmiecając pamięć, a świadomość konieczności ich zrobienia ciąży i uwiera:
  • odpisać na sms
  • odpowiedzieć na maila
  • oddzwonić
  • wyrzucić śmieci
  • uporządkować szafę
  • uporządkować kosmetyki
  • umówić się z dentystą, okulistą, itd.
  • poukładać pranie
  • wytrzeć lustro w łazience
  • uporządkować lodówkę
  • wysłać obiecane zdjęcia
  • rozładować zmywarkę
  • posprzątać po posiłku
  • przyszyć guzik
  • wyczyścić buty
  • odkurzyć kwiaty, itd. 

Przykładowe pierwsze kroki do realizacji większych projektów, które zajmują ~2 minuty:
  • rezerwacja książki w bibliotece, zamówienie książki na allegro (projekt: nadrobienie zaległości czytelniczych)
  • zarezerwowanie biletów do kina, teatru (projekt: ukulturalnić się)
  • zorientowanie się w ofercie szkoły językowej, tańca itd. (projekt: własny rozwój)
  • umówienie się do fitness clubu/ zamówienie butów do biegania (projekt: zadbać o kondycję)
  • schody zamiast windy, parkowanie na "dalszym" miejscu parkingowym (projekt: zdrowe nawyki)
  • umówić się do fryzjera (projekt: metamorfoza), itd.

Ty też nie zwlekaj i zrób to teraz ;)


8 komentarzy:

  1. Czytałam o pile jakiś czas temu. Jest to fajny sposób na załatwienie drobnych rzeczy. Dobra jesteś jak uporządkowanie lodówki, szafy czy posprzątanie po obiedzie (chyba że wrzucasz do zmywarki) trwa u Ciebie poniżej dwóch minut ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o lodówkę mam na myśli przejrzenie produktów pod kątem terminów ważności, i usunięcie okruchów czy plam po przechowywanych tam produktach, co do szafy – chodzi mi o poskładanie wrzucanych czasem naprędce rzeczy, które potrafią zrobić niezły kipisz, a co do sprzątania po posiłkach to mam na myśli opuszczanie kuchni z pozostawieniem porządku na stole i w zlewie. To chyba kwestia organizacji i nawyków. U mnie sprzątanie bez zmywarki polegało na zmyciu kilku talerzy, na których obiad był podany, ew, garnka czy patelni i starciu stołu. Pozostałe naczynia myłam zawsze w trakcie przygotowywania obiadu i po nałożeniu go na talerz ;) Teraz ze zmywarką jest szybciej tylko dochodzi jej wypakowanie, którego nie lubię tak samo jak zmywania, a może nawet bardziej ;) Co do czasu trwania w/w czynności to napisałam, że ich wykonanie trwa w przybliżeniu 2 minuty, więc jeśli zajmie mi to 5 minut tragedii nie widzę ;) Stosowanie reguły jest świetne, bo pomaga się zdyscyplinować, a samodyscyplina to klucz do sukcesu. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję za wyjaśnienie szczegółów ;). Rzeczywiście te najprostsze rzeczy wcale nie zajmują dużo czasu. Trafiłaś dzisiaj tym postem do mnie bo wczoraj coś ta, wzięłam do ręki i odłożyłam na nie swoje miejsce. W tym momencie była myśl - 2 minuty haha no i poszłam i odłożyłam na miejsce. System ten wyrabia nawyki w życiu. I porządku jest ciut więcej :D.

      Usuń
  2. Masz racje zacznę to stosować:)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię czytać Twoje posty, zawsze coś ciekawego nam zaserwujesz ;)
    Uwielbiam takie porady, które pozwalają nam usprawnić i zmienić życie na lepsze. Metoda 2 minut brzmi świetnie i warto o niej pamiętać :)

    Pozdrawiam
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  4. inaczej mówiąc: wyrzuć lenia ;)) a tak na serio - bardzo dobra reguła!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem leń - 2 minuty są ok :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...