środa, 7 maja 2014

Trochę kultury


„© Depositphotos.com/alex150770"
Mam wrażenie, że coraz częściej z dobrymi manierami jesteśmy na bakier. Nie dbamy o kulturę słowa i tak jest cool. W kolejkach zdajemy się nie widzieć osób starszych i kobiet w stanie odmiennym. W restauracjach, w sklepach czy na ulicach głośno i bezpardonowo rozmawiamy przez telefony komórkowe. Coraz częściej nie wstydzimy także łamania zasad moralnych, bo przecież wszyscy tak robią, a najgorzej w życiu to być frajerem. Można by tak jeszcze długo wymieniać, bo nasza kultura osobista staje się coraz bardziej byle jaka. Sama święta nie jestem. Czasem, już po fakcie, zdaję sobie sprawę, że zachowałam się niegrzecznie i być może właśnie dlatego zainteresowałam się etykietą. Tak na marginesie zastanawiam się, dlaczego "sztuki życia" nie zgłębiamy w szkołach. Z pewnością ubogaca ona życie, podnosi jego jakość i najzwyczajniej w świecie uprzyjemnia codzienność.

Na zakończenie mały test ;)
Czy pod marynarkę można założyć koszulę z krótkim rękawem?
Odpowiedź (białą czcionką): Pod marynarkę nie zakładamy koszuli z krótkim rękawem.
Gdzie kobieta trzyma torebkę gdy siada do stołu?
Odpowiedź: Kobieta siadając do stołu małą torebkę kładzie na kolanach, a dużą odkłada na podłogę obok krzesła lub pod krzesłem.
Jakie buty może założyć mężczyzna do ciemnoszarego garnituru?
Odpowiedź:  Do ciemnoszarego garnituru mężczyzna powinien założyć buty w czarnym kolorze.
Kiedy nie można żuć gumy?
Odpowiedź:  Gumy nie wolno żuć w towarzystwie innych osób.
Kto kończy rozmowę telefoniczną?
Odpowiedź:  Rozmowę telefoniczną kończy ten kto ją zaczął.
Co robimy po wejściu do mieszkania znajomych?
Odpowiedź: Po wejściu do mieszkania znajomych rozbieramy się z okrycia wierzchniego, przechodzimy do pokoju, a następnie witamy się.
Co podajemy do kawy?
Odpowiedź: Do kawy podajemy kruche ciasteczka i czekoladki.
Jak korzystamy z wykałaczki?
Odpowiedź:  Z wykałaczki korzystamy w ustronnym miejscu, a nie przy stole.
Kto powinien przechodzić jako pierwszy między rzędami w teatrze, kinie itd., i jak ma się wtedy zachować.
Odpowiedź: Między rzędami jako pierwszy przechodzi mężczyzna. Jeśli miejsca w rzędach są już zajęte należy zwracać twarz w stronę siedzących osób, a jeśli siedzący wstają, by ułatwić nam przyjście należy podziękować.
Czy mężczyzna musi kupić swojej partnerce oferowaną w lokalu różę, czy też może powiedzieć: „Nie, dziękuję”.
Odpowiedź: Nie, ale tu może pomóc tylko partnerka. To ona może powiedzieć: „Nie dziękuję”.




Pytania do testu na podstawie strony http://www.savoir-vivre.com.pl/ oraz książki O kulturalnym zachowaniu Georg Incze

10 komentarzy:

  1. Na wszystkie odpowiedziałam dobrze :) Dobrze, że nie pytałaś o przeklinanie :P U mnie z tym gorzej :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Gumy sa obzydliwe,nienawidze mlaskajacych paszcza ludzi

    OdpowiedzUsuń
  3. o cieszę się wszystko wiedziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmmmm w sumie przyda się taka lekacja :) chociaż nieźle mi poszło ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za lekcję SV...

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam jeden błąd. Ale masz rację, takich elementarnych zasad powinni uczyć w szkole, ale chyba najważniejsze, żeby wynosić je z domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z domem się zgadzam w 100%. Co do nauki w szkole chodziło mi raczej o to, że nie wszystkie sytuacje w domu "się przerabia", bo żyjemy w różnych warunkach i środowiskach, a taki przedmiot w jakimś stopniu wyrównywałby różnice, w dłuższej perspektywie być może nieco ukulturalnił społeczeństwo i dodatkowo wg mnie byłby po prostu ciekawy ;)

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...